Čo je komunikácia?
Slovo komunikácia sa vyvinulo z latinského slova communicare, ktorého význam je robiť niečo spoločným, radiť sa, rokovať, zhovárať sa.
Do komunikácie patrí:
-
Hovorené slovo
-
Písané slovo
-
Gestá
-
Pohyby a polohy tela
-
Mimika tváre
-
Oblečenie a celkový výzor človeka
-
Zaujatie postoja (ako napr. neodpovedať na otázku a pod.)
-
Akýkoľvek prejav človeka, či už je vo vedomej alebo podvedomej podobe
Ľudia komunikujú z rôznych dôvodov. Medzi päť hlavných funkcií našej komunikácie však patrí:
-
informovať – predať správu, doplniť inú správu, oznámiť, prehlásiť,...,
-
inštruovať – naviesť, naučiť, dať recept, zasvätiť, nariadiť, ...,
-
presvedčiť – dosiahnuť, aby adresát zmenil názor, získať niekoho na svoju stranu, zmanipulovať, ovplyvniť, ...,
-
vyjednať, dohovoriť sa – riešiť a vyriešiť, dospieť k dohode, ...,
-
pobaviť – rozveseliť druhého, rozveseliť seba, rozptýliť, ...
Efektívna komunikácia je taká komunikácia, ktorá jasne, zrozumiteľne, poznateľne, nekonfliktne a pozitívne smeruje k nájdeniu optimálneho riešenia, prijateľného pre obe komunikujúce strany. Efektívna komunikácia je asertívna = rešpektuje osobnú dôstojnosť, právo na vlastný názor, právo na predstavenie vlastného názoru, akceptuje právo na vlastný názor u komunikačného partnera a nie je zraňujúca.
Efektívna komunikácia je cieľom tak v pracovnom, ako aj osobnom živote a všeobecne v medziľudských vzťahoch.
Človek, ktorý chce komunikovať efektívne:
-
si ujasní cieľ komunikácie skôr ako začne hovoriť,
-
pred vyslovením informácie si zoradí v hlave myšlienky,
-
vyjadruje sa konkrétne, stručne, jasne, používa krátke vety a oddeľuje ich
-
krátkym odmlčaním sa, eliminuje nadbytočné informácie, snaží sa získať spätnú väzbu.
Zásady efektívnej komunikácie:
-
Vyjadrujte sa presne.
„Zavolám Ti o chvíľu...“ = NESPRÁVNE „Zavolám Ti o 5 minút...“ = SPRÁVNE „Bude to krátka porada...“ = NESPRÁVNE „Porada bude trvať1 hodinu...“ = SPRÁVNE |
-
Vyjadrujte sa v 1. osobe.
Podľa môjho názoru je to správne. A pokiaľ by sme chceli byť dôslední, mali by sme k takémuto vyjadreniu doplniť napr. zásadu kvalifikácie: „JA si myslím, že tento film bol pekný, PRETOŽE bol podľa skutočnej udalosti a skončil sa happyendom.“ Podľa mňa to bolo správne, lebo sme prijali rozhodnutie. |
-
Vždy sa snažme položiť pozitívnu otázku.
Aby sme lepšie pochopili čo je pozitívna otázka, pozrime sa najprv na jej presný protiklad - na tzv. negatívnu alebo zápornú otázku:
„Nemáš čas?“ „Nechcelo by sa ti ísť von?“ „Nemal by si záujem o prechádzku?! „Nechcel by si mi pomôcť?“ „Nemáš chuť to prerobiť?“ „Nie si už dostatočne pripravený?“ |
Ak sa pýtame negatívne, je veľká pravdepodobnosť, že upriamime pozornosť na negatívnu odpoveď.
Pozitívna otázka je pritom úplne jednoduchá:
„Máš čas?“ „Chcelo by sa ti ísť von?“ „Mala by si záujem ísť na prechádzku?“ „Chcel by si mi pomôcť?“ „Máš chuť to prerobiť?“ „Si už dostatočne pripravený?“ |
-
Používajte „meno“ človeka, s ktorým komunikujete.
Je veľmi dôležité v každej komunikácii zapamätať si meno človeka, s ktorým hovoríte. Počas rozhovoru ho niekoľkokrát zopakujte.
-
Dodržujte očný kontakt.
-
Často vyjadrujte súhlas, pochvalu, porozumenie.
-
Pozorne počúvajte.
-
Rešpektujte druhého, jeho názory.
Ďalšie dôležité pravidlá efektívnej komunikácie:
-
ŽIADNE SA – ŽIADNE TO – ŽIADNE MY
Človeka oslovujte menovite a priamo.
-
ŽIADNE MUSÍ SA – ŽIADNE MALO BY SA – ŽIADNE MOHLO BY SA
Pokyny nevyjadrujte podmieňovacím spôsobom.
-
ŽIADNE MOŽNO – ŽIADNE EVENTUÁLNE – ŽIADNE VLASTNE
Pokyny musia byť konkrétne.
-
KAŽDÝ ČLOVEK MÁ PRÁVO NA SVOJ NÁZOR
Namiesto dohadovania povedzte jasné a zrozumiteľné stanoviská.
-
UKAZOVAŤ ABSOLÚTNU LOAJALITU
Stáť za svojím slovom a činom.
-
DÁVAŤ KONKRÉTNE OTÁZKY
Pýtajte sa presne.
-
NEKLÁSŤ VIAC OTÁZOK NARAZ
Pletú sa a čas stojí.
-
OTÁZKY NEZAČÍNAŤ SLOVAMI – PREČO – NAČO – AKO TO
(lepšie je: „Z akého dôvodu?“, „V čom vidíte príčinu?“)
Viesť opytovaného k odpovedi a nepodporovať ospravedlnenie.
-
NEODPOVEDAŤ SI NIKDY SÁM NA VLASTNÉ OTÁZKY
Stanovisko iného je neznáme.
-
VYHÝBAŤ SA SPOJENIAM TYPU ÁNO, ALE...
Odpovede doplniť, namiesto popierania.
-
AKTÍVNE POČÚVAŤ
Najskôr počúvať, potom premýšľať a nakoniec odpovedať.
-
DOHOVÁRAŤ SI KONKRÉTNE TERMÍNY
Zabrániť nedorozumeniu tým, že sa stanovia priority
Zopakujte si:
1. Vysvetlite pojem komunikácia.2. Uveďte prvky komunikácie.
3. Uveďte zásady efektívnej komunikácie.
Použitá literatúra:
LOMNICKÝ, I. 2010. Etická výchova ako inšpirácia na každý deň. Nitra: Filozofická fakulta UKF, 2010. 118 s. ISBN 978-80-8094-701-9.OLIVAR, R. R. 1992. Etická výchova. Bratislava: Orbis Pictus Istropolitana, 1992. ISBN 807-15800-15.
KOŠČ, M.: Základy psychológie. 4. vyd. 2001. SPN. Bratislava. ISBN 80-08-03201-4.
http://www.barocc.com/uploads/8/4/0/0/8400267/ebook_efektvna_komunikcia_pdf_barocc.pdf
http://www.osveta.mil.sk/data/files/2786.pdf