Motto:

Vzťah k telu nie je slobodný.

Telo je vystavené moci vzoru, normy...“

(Gilles Lipovetsky)


 

Kult tela:

Mnohokrát už bolo skonštatované, že súčasná doba priniesla kult tela. Ľudské telo sa dostalo do centra pozornosti (hlavne s výrazným prispením médií) – zaoberáme sa ním, obdivujeme ho (súťaže krásy, časopisy ako Esquire, Miau), staráme sa oň (masové športovanie, fitness centrá), vylepšujeme ho (od nevyhnutnej plastickej chirurgie vykonávanej zo zdravotných dôvodov k úplne zbytočnej estetickej chirurgii vykonávanej preto, aby sme svoje telá prispôsobili mediálnym ideálom krásy).

Súčasná kultúra oficiálne uprednostňuje spoločenský dojem a efektný zovňajšok pred skutočným Ja. Telo nikdy nebolo predmetom takého sústredeného záujmu a úsilia o ochranu či opravu. Dôraz sa už nekladie na úctu k vlastnej osobe, ale sa vynáša model mladého a zvodného tela.

 

Vzťah k telu teda nie je slobodný. Telo je vystavené moci vzoru, normy, u žien je to najmä norma „štíhleho tela“. Zo štíhlosti sa stal masový trh a anorexia ako častý výsledný produkt tohto nového ideálu. Sama spoločnosť, kultúra, trh, peniaze, reklama a ich moc diktujú, že žena musí byť štíhla, aby bola príťažlivá a mala úspech. Dá sa povedať, že nastala tyrania ideálu štíhleho tela.

V bohatých západných spoločnostiach sa štíhlosť väčšinou spája so šťastím, úspechom, mladistvosťou a spoločenskou prijateľnosťou. Nadváha býva spájaná s lenivosťou, nedostatkom vôle a stratou kontroly. Ak pre ženy je ideálom štíhla postava, pre mužov je to štíhla a primerane svalnatá postava. Pevné, vypracované telo sa chápe ako známka úspechu. Je dokázané, že s ľuďmi s nadváhou sa od detstva zaobchádza inak. Už malé deti dávajú prednosť štíhlym rovesníkom a nechcú sa hrať s deťmi, ktoré majú nadváhu.

 

Vzťah k telu nie je slobodný, čo sa prejavuje vznikom rôznych chorôb – mentálna anorexia, mentálna bulímia,...:

Veľkú skupinu chorých na mentálnu anorexiu tvoria mladé dievčatá, ktoré pred nejakým časom začali chudnúť, zapáčilo sa im to a so svojou vychudnutosťou a stravovacími návykmi sú spokojné. Diagnóza mentálnej anorexie sa im nepáči, myslia si, že sú len „veľmi štíhle“ a že všetci okolo nich, vrátane lekárov, preháňajú .

Aj keď je mentálna anorexia stále problémom mladých dievčat, môžeme sa stretnúť aj s neskorším začiatkom rozvoja poruchy. Ide väčšinou o vydaté ženy nespokojné so svojím telom a obete redukčných diét. Z ovládavých myšlienok na jedlo, z hladu alebo naopak z pocitov viny po opätovnom prejedení sú podráždené a precitlivelé. Nedokážu hovoriť i ničom inom, len o jedle, diétach a zdraví, obťažujú tým svoju rodinu, začínajú byť vzťahovačné, posadnutosť štíhlosťou narúša ich osobný život. Podobné pocity prežívajú státisíce žien pokúšajúcich sa o redukčné diéty.


 

Rady, ako prijať svoje telo a netrápiť sa:

1. Prestaňme svoje telo kritizovať

Pozrime sa každý deň do zrkadla a naučme sa vážiť si to, čo vidíme. Povedzte tri veci, ktoré na svojom tele máte radi – a buďte absolútne úprimní, teda musíte veriť tomu, čo hovoríte!

 

2. Nazerajme na svoje telo ako na nástroj

Miesto toho, aby sme nariekali nad tým, ako telo vyzerá či nevyzerá, začnime hovoriť o tom, čo pre nás môže urobiť. Čo pre nás urobilo, aby bol náš život lepší?

Čo všetko vám umožňuje vaše telo? Ako vám pomohlo dotknúť sa a spríjemniť životy iných?

 

3. Prestaňme sa večne s niekým porovnávať

Každé telo je individuálne a odlišné od tých iných. Ak sa s niekým porovnávame, nič z toho nevieme vyťažiť. Akceptujem svoje telo ako to, čo je, akceptujme jeho kondíciu, formu, tvary. Pracujme s telom, nie proti nemu.

 

4. Nosme oblečenie, ktoré nám sadne a je aj pohodlné

Ľudia sa často snažia skrývať svoje telo v zle padnúcich šatách. Nemusíme nosiť to, čo je momentálne posledný výkrik módy, ak nám to nesedí! Oveľa lepšie budeme pôsobiť a aj sa cítiť v šatách, ktoré nám dobre sadnú a zdôrazňujú naše prednosti. Nielenže sa budeme dobre cítiť, ale nebudeme ani obmedzovať hybnosť nášho telíčka a naše prirodzené prejavy. A zasa nastúpi zákon rezonancie – ak sa budeme cítiť dobre, budeme vyžarovať túto pohodu do priestoru a ľudia sa budú cítiť s nami lepšie.

 

5. Správajme sa k svojmu telu ako k partnerovi

Dajme mu všetku výživu a potravu, ktorú potrebuje. Neužívajme látky, ktoré ho poškodzujú. Starajme sa o dostatok spánku. Starajme sa o dostatočné, nie veľmi namáhavé, ale pravidelné cvičenia, ktoré budú udržiavať jeho pružnosť a hybnosť. Dbajme na správne držanie tela, pretože ak to zanedbáme, vytváram tým na meridiánoch bloky. A hlavne – naučme sa relaxovať a odbúravať stres zdravým spôsobom!

 

6. Robme veci, čo nás bavia, nezávisle od kondície a váhy

Nedovoľme, aby nám náš fyzický výzor začal obmedzovať kvalitu života. Ak máme problémy s váhou a napriek tomu ľúbime plávať, tak plávajme, aj keď v plavkách možno priťahujeme viac pohľadov, ako nám je milé! Ľudia sú radi videní v spoločnosti krásnych ľudí, ale lepšie sa cítia v spoločnosti spokojných ľudí.

 

7. Dajme si pauzu od médií

Keď im uveríme, odovzdávame kontrolu nad naším životom im a my sme už len divák v príbehu, ktorý sa nám pravdepodobne nebude vôbec páčiť. Nevšímajme si médiá s ich ideálnymi a krásnymi celebritami a choďme medzi celkom normálnych ľudí, z ktorých ani jeden nie je priemer alebo ideál alebo celebrita, ale sú to živé ľudské bytosti s vnútorným svetom oveľa bližším tomu nášmu.



Zopakujte si:
1. Čo znamená kult tela?
2. Ako sa staráme o svoje telo?
3. Aké choroby môžu postihnúť naše telo?

Použitá literatúra:
MISTRÍK, E. - SEJČOVÁ, Ľ.: Dobrý život a kult tela. 1. vyd. 2008. Bratislava. Album. ISBN 978-80-968667-8-6
Súkromné texty autorky