- delíme: 1. národná
2. prúdy, smery
- smery, ktoré vznikajú vo svete majú vplyv aj na taliansku literatúru
- diela existencionalizmu, nového románu, absurdnej literatúry aj postmoderny
- vzniká tu NEOREALIZMUS
. moderný literárny smer, ktorý najprv vzniká vo filme, neskôr aj v literatúre
. čisto taliansky literárny smer
. vzniká po 2. svetovej vojne
. najprv bol neoficiálnym literárnym prúdom
. predstaviteľmi boli ľavicovo orientovaní scenáristi, re.iséri, neskôr
spisovatelia, ktorí vyjadrovali protest proti fa.izmu
. filmy z neorealizmu vznikali mimo ateliérov priamo na uliciach
. námety: a) mestská periféria
b) nezamestnanosť
c) bezdomovci
d) prostitúcia
. vo filmoch nehrali riadni herci, ale ľudia z ulice . rozprávali slangom
. film mal dej, na hranici dokumentárneho filmu
. literatúra prebrala témy: a) bieda talianskeho ľudu
b) periférie Ríma
c) sociálna nerovnosť medzi ľuďmi
. zakladateľom bol CESARE ZAVATTINI
. predstavitelia: Carlo Lewi
Vasco Pratolini
Alberto Moravia
Pier Paulo Pasolini
. do literatúry vstupuje v 50-tych rokoch
. spisovatelia skutočnosť ne.tylizovali, neupravovali
. pou.ívali be.ný hovorový jazyk, krajové dialekty a slang
Pier Paolo Pasolini
(1922 − 1975)
- vy.tudoval románsku filozofiu
- po 2. svetovej vojne .il v Ríme ako slobodný umelec
- taliansky básnik, filmový scenárista a re.isér
- dodnes nie je vyrie.ená jeho vra.da
- vyu.íval nárečia, hovorový jazyk a slang
- DIELA:
básnické zbierky: Denníky
Náreky
Najlep.ia mladosť
romány: Pasáci
Búrlivý .ivot
Nafta . nedokončené
filmové scenáre: Mama Roma
Evanjelium sv. Matú.a
Kráľ Oidipus
Dekameron
Prasačinec
BÚRLIVÝ .IVOT - 1961
- klasický neorealistický román
- 2 časti
- odohráva sa na rímskej periférii, v .tvrti Pietrolata = .Malý .ang-Hai.
- najväč.ia chudoba, tzv. .baráková kolónia.
- deti sa prejavujú výtr.níctvom . kradnú, prepadávajú
ľudí, bitky, prostitúcia
- najvýznamnej.í: Tomas Puzilli
- syn mestského smetiara
- bol 2 roky vo väzení za ťa.ké ublí.enie na zdraví
- po návrate z väzenia sa chce zmeniť
- vracia sa k svojej rodine, ktorá sa dostala z barakov do panelákov
- stretáva sa s inými ľuďmi . zaľúbi sa do Ireny
- túto novú perspektívu mu prekazí TBC
- ocitne sa v sanatóriu, stretáva sa s ľuďmi, ktorí majú sociálne my.lienky
- zúčastní sa na ich akciách
- vstúpi do komunistickej strany, ale jeho prerod nie je jednoznačný, lebo ho ovplyvňujú aj
jeho bývalí kumpáni
- v barákovej kolónii sa ocitne v povodni
- zachraňuje ľudí, prechladne a zomiera na chrlenie krvi
- vyu.il expresívny jazyk, hovorovú reč, slang a filmovú techniku . rýchle striedanie obrazov
Alberto Moravia
1907 − 1990
- najpopulárnej.í taliansky spisovateľ
- písal prózu a drámu
- narodil sa v Ríme, v rodine architekta
- v detstve ochorel na kostnú TBC
- sám sa vzdelával
- literárnej tvorbe sa venuje od 30. rokov
- bol .id a počas vojny sa musel skrývať
- za svojho .ivota získal úspech
- jeho dielo bolo ovplyvnené existencionalizmom . 30. roky, od 40., 50. neorealizmom a stal sa
jeho vedúcou osobnosťou
- DIELA:
romány: Sklamané nádeje
Pochybená cti.iadosť
Ľahostajní
Ma.karáda
Man.elská láska
Rimanka
Opovrhovanie
Vrchárka
Ne.ťastná milenka
Nuda
Pozornosť
Cesta do Ríma
poviedky a novely: Epidémia
Rímske poviedky
Nové rímske poviedky
33 .ien
divadelné hry: .ivot je hra
ĽAHOSTAJNÍ
- existencionalistické dielo
- kritika .ivota me.tiakov počas fa.izmu
- príbeh matky a jej dvoch dospievajúcich detí
- dcéra Karla, syn Michal
- má omnoho mlad.ieho milenca Lea . jemu sa ich vzťah sprotivil
- Leo sa zaujíma o Karlu
- tento vzťah vyvolá chvíľkové pobúrenie
- Michal ho chce zastreliť, ale neurobí to, nie je vnútorne presvedčený o podstate tohto skutku
- román končí rezignáciou matky, Karla si vezme Lea
NUDA
- existencionalistický román
- príbeh maliara z najvy..ej spoločenskej vrstvy, ktorý vôbec nevie maľovať
- jediný problém je, .e sa nudí
- zaľúbi sa do mladej modelky, chce ju získať, privedie ju do domu svojej matky . najbohat.ia
rodina v Ríme
- ukradne im peniaze, odovzdá ich svojmu milencovi
- maliar sa sna.í si ju udr.ať
- ona sa rozhodne odísť od neho a nastáva opäť nuda . .ije .ivot najvy..ej spoločnosti
RIMANKA
- povojnové obdobie
- neorealistický román
- stojí na kontrastoch: bieda talianskeho ľudu . bohatstvo rímskej smotánky
- hl. postava je Adriana . dcéra chudobnej krajčírky, ktorá opustí man.ela
- matka ju ponúkne ako modelku maliarovi
- stretne sa s panským šoférom Ginom, zasnúbia sa (nevie, .e Gino je .enatý a má dcéru)
- predstava matky bola, nech sa stane slávnou tanečníčkou a speváčkou, ale na to nemá vlohy
- matka nechce, aby .ila jej .ivotom
- Adriana sa tú.i sa vydať a mať dieťa
- strávi s Ginom noc a vtedy sa matka presvedčí, .e si ju u. Gino nevezme . dosiahol, čo chcel
- priateľka Gizela ju pozve na výlet, aby robila spoločníčku policajnému úradníkovi Asteritovi
(do Adriany sa skutočne zaľúbi), je .éfom tajnej slu.by
- Adriana mu podľahne a za strávenú noc získava prvé peniaze (3 000 lír)
- Adriana sa najprv hanbí
- Astarita ju pozve na policajné riaditeľstvo a tam jej povie, .e Gino je .enatý a má dcéru
- od toho momentu sa Adriana zmení a stáva sa platenou prostitútkou
- rozhodne sa stretnúť s Ginom a ukradne Ginovej panej zlatú pudrenku . je aj prostitútkou aj
zlodejkou
- začne sa stretávať s mu.mi a zaľúbi sa do zákazníka Giacoma – Mina . mladý .tudent
- do Mina sa skutočne zaľúbi
- Mino pracuje v tajnom spolku, ktorý bojuje proti vláde a medzitým sa Adriana zoznamuje s
vrahom Sonzongom
- Mino jej oznámi, .e po smrti babičky bude veľmi bohatý
- Adriana zistí, .e je tehotná . je presvedčená, .e otcom dieťaťa je vrah
- nikomu to neprezradí
- Mina zatkne polícia, Mino prezradí v.etkých členov tajného spolku
- Adriana prichádza za Asteritom, aby prepustil Mina
- Mino neznesie výčitky svedomia, ale medzitým mu Adriana povie, .e čaká s ním dieťa a
Mino spácha samovra.du
- predtým v.ak napí.e list, v ktorom sa priznáva k otcovstvu Adrianinho dieťaťa
- Adriana vie, .e čaká dieťa vraha a je prostitútka, ale rozhodne sa, .e u Minovej rodiny začne
nový .ivot
VRCHÁRKA
- román z 2. svetovej vojny
- hlavná postava obchodníčka Čézira a jej dcéra Rozeta
- hlavná my.lienka: útrapy ľudí počas 2. svetovej vojny
- Čézira najprv z vojny profituje, predáva pa.ovaný tovar
- keď spojenecké vojská začnú bombardovať Rím, rozhodne sa odísť s dcérou na vidiek
- verí, .e dcéru uchráni pred útrapami vojny
- keď vojna skončí odchádzajú do Ríma
- pred da.ďom sa ukryjú v kostole, tu ich znásilnia marockí vojaci
- matka neochránila svoju dcéru
- Rozeta sa začne spú.ťať s inými chlapmi
- fyzicky a du.evne zlomené sa vracajú do Ríma s tým, .e začnú nový .ivot.