OBSAH

Mikael Blomkvist (Daniel Craig) je finančný reportér, odhodlaný očistiť svoju povesť po tom, čo bol obvinený z verejného osočovania. Henrik Vanger (na Oscara nominovaný Christopher Plummer) - jeden z najbohatších priemyselníkov vo Švédsku, ho povolal aby rozlúštil tajomstvo dávneho zmiznutia jeho milovanej netere Harriet, ktorú, ako je Vanger presvedčený, zavraždil niektorý z členov jeho rodiny. Novinár sa vydáva na odľahlý ostrov pri zamrznutom švédskom pobreží, bez toho, aby tušil, čo tam na neho čaká.

V tej istej dobe je Lisbeth Salanderová (Rooney Mara), výstredný, ale veľmi efektívny detektív spoločnosti Milton Security, poverená úlohou preveriť Blomkvista. Táto úloha má nakoniec za následok to, že s Mikaelom spoja sily pri vyšetrovaní vraždy Harriet Vangerovej. Hoci sa Lisbeth dištancuje od sveta, ktorý ju viackrát zradil, jej hackerské schopnosti a dokonalé sústredenie sa ukážu ako veľmi dôležité pri vyšetrovaní prípadu. Keď sa Mikael postaví tvárou v tvár zarmútenej rodine Vangerových, odhaľuje Lisbeth tajomstvo, ktoré bolo zamietnuté pod koberec. Dvojica začína odkrývať reťaz vrážd, tiahnucich sa z minulosti až do súčasnosti, ktoré oboch detektívov krehkým putom zbližuje, ale súčasne ich vťahuje do najdivokejších prúdov rieky moderného zločinu.

 

O FILME

Muži, ktorí nenávidia ženy je úvodným dielom filmovej adaptácie série Milénium spisovateľa Stiega Larssona, zaujímavej série thrillerov, z ktorej sa predalo 65 miliónov výtlačkov v 46 krajinách. Prvá kniha tejto série, Muži, ktorí nenávidia ženy, prvýkrát publikovaná v roku 2005, krátko po autorovej smrti, čitateľa zoznamuje s postavami novinára Mikaela Blomkvista a pomstychtivej hackerky Lisbeth Salanderovej.

V prípade Salanderovej Larsson stvoril hrdinku, ktorá sa nepodobá žiadnemu z hrdinov detektívnych thrillerov - punkového génia, ktorý svojím výzorom odrádza okolie od pokusov o akýkoľvek kontakt, ktorý odmieta komunikovať s okolím "normálnym" spôsobom, ale napriek tomu žije z osobných dôvodov v pokušení pomôcť Mikaelovi s vyriešením zmiznutia Harriet Vangerovej. Jej túžba po pomste a rozpačitý vzťah s Mikaelom sú jadrom Mužov, ktorí nenávidia ženy a dvoch nasledujúcich kníh - Dievča, ktoré sa hralo s ohňom a Dievča, ktoré koplo do osieho hniezda.

Režisér David Fincher a scenárista Steven Zaillian túžili zachovať Larssonove neutíchajúce sústredenie na obchodný, spoločenský a osobný rozklad, ktorému sú Mikael a Lisbeth nútení čeliť, zatiaľ čo sa ponárajú stále hlbšie a hlbšie do otázok okolo zmiznutia Harriet Vangerovej. Zaillian sa inšpiroval priamo Larssonovými slovami. "Scenár bol v podstate prevzatý priamo z knihy," myslí si Fincher. Vzhľadom k nutnosti zjednodušiť komplikovanú zápletku prvej knihy sa súčasne zaujímali o to, čím je pre čitateľa série taká príťažlivá. "Zaujímali sme sa predovšetkým o postavy Blomkvista a Salanderovej, ktoré z kníh urobili práve ten fenomén, akým sú," vyhlasuje Fincher. "Ponúkajú pestrú škálu dramatických možností."

"Lisbeth je skvelá, nezvyčajná postava, ale myslím, že ak by knihy boli len o nej, nefungovali by ani zďaleka tak dobre, ako fungujú," dodáva Zaillian. "Práve spôsob, akým sa jej príbeh prelína s Blomkvistovým a čím obaja prechádzajú dodáva knihám šmrnc na zaujímavosti."

Fincher a Zaillian nemali záujem o to, aby boli brutalita a pomstychtivosť, ktorých sú knihy plné, vo filme akokoľvek zmiernené. "Išli sme do toho s vedomím, že ide o film o násilí na ženách, o špecifických druhoch poníženia, a s tým sa skrátka nedá nič robiť," hovorí Fincher. "Ale súčasne riskujete, kedy diváci musia vnímať potrebu pomsty, ale samozrejme súčasne registrujú silu myšlienok, ktoré sú tu vyjadrené."

Práve to sa Larssonovi podarilo v jeho knihách - vtiahol čitateľa do rozprávania plného tém o korupcii moci, nenávisti k mužom, netolerancii, fanatizmu, globalizácii, sociálnych istotách, spravodlivosti a odsudzovaniu, odhaľovaných prostredníctvom pátrania, ktoré na vlastnú päsť vykonávajú Mikael a Lisbeth. "Myslím, že ľudí dianie na pozadí spoločnosti fascinuje viac, než sú ochotní pripustiť," usudzuje Rooney Mara, ktorá získala rolu Lisbeth Salanderovej. "Zaujímajú sa o temné tajomstvo osôb a spoločností. Muži, ktorí nenávidia ženy tento prvok prepájajú s dvoma odpadlíkmi, ktorých majú ľudia naozaj veľmi radi. "

Rovnako ako Stieg Larsson pred svojou smrťou je i Mikael Blomkvist investigatívny novinár, ktorý je odhodlaný odhaľovať korupciu vo finančných a vládnych sférach. Ako spolumajiteľa prestížneho časopisu Milénium je ho len ťažko možné označiť za aktivistu, ale je o ňom známe, že je schopný zájsť príliš ďaleko - kvôli svojmu neúnavnému vyšetrovaniu mocných a bohatých ľudí sa ocitá v nebezpečenstve právnej i fyzickej povahy. Pre rolu Blomkvista si Fincher zvolil Daniela Craiga, britského herca, ktorý vďaka vyváženému prístupu i svojmu šarmu získal rolu Jamesa Bonda vo filmoch Casino Royale a Quantum of Solace.

"V podstate ide o Blomkvistov film, pretože on nás do neho uvádza," myslí si Fincher. "Je tu tým štandardnejším hrdinom a Lisbeth je ako satelit, ktorý okolo neho obieha. Potrebovali sme niekoho ako Daniel, niekoho, kto si nielen dokáže získať diváka, ale súčasne má veľký talent."

Rovnako ako mnoho iných ľudí si Craig knihu Muži, ktorí nenávidia ženy prečítal čoskoro potom, čo vyšla, v čase, keď vzbudila najväčší rozruch. "Ktosi mi ju na dovolenke dal do ruky a ja som ju za dva dni prečítal," spomína. "Je to jedna z tých kníh, ktoré neviete odložiť. Máte neustále pocit, že sa schyľuje k niečomu veľkému a zlému a myslím, že práve preto ju všetci tak zhltli. "

Dokonca už vtedy ho postava Lisbeth Salanderovej zaujímala a priťahovala. "Myslím, že je na nej zaujímavé to, že hoci je obeťou sexuálneho násilia, nikdy sa z nej nestala obeť po psychologickej stránke," podotýka. "Myslím, že čitateľa veľmi zaujala jej sila a to, ako dokáže prijať ranu a postaviť sa znovu na nohy a pokračovať ďalej."

Uchovával si knihu v pamäti, ale až tvorivý tím filmu, ktorý ho oslovil s ponukou stvárniť rolu Blomkvista na filmovom plátne, naplnil Craigovu túžbu získať túto úlohu. "Aj tak to bol veľmi dobrý príbeh, ale vďaka kombinácii Davidovho režisérskeho umenia a scenára Stevena Zailliana sa pre mňa stal neodolateľný," tvrdí. "Plne som im dôveroval a hlavne som veril ich vizuálnym nápadom."

Blomkvist mu bol tiež od začiatku sympatický. "Páči sa mi jeho prístup k veci, páči sa mi jeho politikárčenie, páči sa mi to, akým spôsobom v sebe zaujímavo kombinuje všetko možné," komentuje Craig. "Bojuje za dobrú vec, snaží sa odhaľovať korupciu a byť vplyvným novinárom, ak sa to vôbec ešte dá."

Craig tvrdí, že keď ho obsadili do úlohy, bol v špičkovej fyzickej forme, čo tak celkom nezodpovedalo novinárovi, ktorý trávi väčšinu času za písacím stolom alebo pri rozhovoroch. "David mi prikázal, aby som pribral. Nebolo to ľahké, ale zvládol som to," smeje sa.

Fyzicky náročné scény samozrejme boli na programe dňa tiež, najmä v scénach, počas ktorých film vrcholí, ale Craig dodáva, že aj počas týchto scén sa sústredil skôr na vnútro. "Záverečné scény sú pre Blomkvista veľmi emocionálne," zhŕňa.

Akonáhle sa prípravy na nakrúcanie rozbehli, začalo sa samozrejme aj hľadanie vhodnej predstaviteľky Lisbeth Salanderovej. Nebezpečenstvo hrozilo v tom, že každý, kto knihu čítal, mal vytvorenú vlastnú predstavu o tom, ako vyzerá.

Pri adaptácii postavy sa Steven Zaillian snažil zachytiť všetky kontrastujúce prvky jej osobnosti, ktorá je silne neprístupná, ale napriek tomu zraniteľná, ak sa niekto odváži preniknúť dostatočne blízko. "Je z tých postáv, ktoré sa najlepšie píšu," hovorí Zaillian. "Má v sebe čosi, čo prebúdza túžbu splniť želania, vyplýva to zo spôsobu, akým rieši problémy, akým dáva najavo, že jej tolerancia nie je neobmedzená, ale má súčasne aj ďalšie podoby. Lisbeth Salanderová je z veľkej časti kľúčom k obrovskej sile tohto filmu."

Fincher chcel toto všetko nájsť v konkrétnej herečke, ale predovšetkým chcel nájsť niekoho, kto bude mať odvahu siahnuť až na úplne dno svojich možností už aj tak odvážnej postavy a nebude sa báť riskovať. Práve to našiel v osobe Rooney Mary, ale nebolo to také jednoduché.

Tvorcovia filmu predstaviteľku Lisbeth hľadali veľmi intenzívne. Na zozname herečiek, ktoré kvôli tejto úlohe kontaktovali, sa nachádzala aj Mara, ktorá za sebou mala malú, ale nezabudnuteľnú úlohu vo Fincherovej snímke Sociálna sieť, v ktorom stvárnila priateľku Marka Zuckerberga, Ericu Albrightovú. Fincher ju zdanlivo preveril v množstve intenzívnych konkurzov - počas ktorých od nej chcel najrôznejšie veci, či už išlo o recitáciu švédskej poézie či pózovanie s motorkou - aby mu predviedla, ako by sa úlohy zhostila.

"Počas celého tohto procesu ma na nej zaujalo niečo, po čom som presne túžil u Lisbeth - nevzdávala sa. Chcel som niekoho, kto bude nezdolateľný," hovorí. "Na konci kastingov som vedel, že ide o niekoho, za koho by som mohol obetovať život."

"Už na začiatku ponúkala veľa toho, čo sme hľadali, čo sme potrebovali. Aj v skutočnom živote sa tak trochu pohybuje na okraji spoločnosti. Ale predovšetkým bola odhodlaná pracovať na tom, aby svoju postavu pochopila. Hovoril som, že neviem, či na to má, ale že viem, že sa bude zo všetkých síl snažiť, ak ju dokážeme správne podporiť a potom jej dáme voľnú ruku. A presne to sa stalo. Ostrihala si vlasy, naučila sa jazdiť na motorke, vydala sa na vlastnú päsť do Švédska a zľahla sa tam po nej na čas zem. A ak máte k dispozícii niekoho, kto je toto všetko ochotný podstúpiť, potom ste zvíťazili. Piercing je piercing, ale ten si môže nechať urobiť ktokoľvek."

Mara popisuje, že ju séria kastingových skúšok udržovala v strehu, pomáhala jej v rozvoji postavy. "Bola som pripravená a ochotná urobiť a ukázať čokoľvek, len aby som tú rolu dostala," vyhlasuje. "Ale ako sa blížil termín rozhodnutia, začala som premýšľať o tom, čo by som im mala ešte predviesť. Už som im ukázala všetko, čo som dokázala. Potrebovala som buď pokračovať v normálnom živote, alebo sa do toho pustiť. "

Mesiace skúšok nakoniec vyvrcholili ultimátom. "David ma zobral ku sebe do kancelárie a začal mi o tej úlohe vykladať všetko možné, o tom, prečo by ju človek nemal chcieť dostať - o tom, ako by mi mohla zmeniť život a nie len pozitívne. A potom mi podal svoj ​​iPad a tam bola tlačová správa, v ktorej sa písalo, že som bola obsadená. Povedal mi, že ju majú v pláne ešte v ten deň rozoslať a že mám pol hodinu na rozmyslenie, či to majú urobiť." Mara nezaváhala.

Akonáhle úlohu prijala, rozbehlo sa všetko na plné obrátky. "Hodinu potom, čo som Dávidovi odklepla rolu, som rozoberala počítače, jazdila na motorke a učila sa jazdiť na skateboarde. A doslova o päť dní neskôr som bola v Štokholme," spomína. "V podstate som nemala čas premýšľať o tom, čo pre mňa znamená, že som tú rolu dostala, alebo aký z toho mám dojem. Okamžite som sa začala maximálne sústrediť na hranie."

Určite ju ale neodrádzali Fincherove varovania. "Hovoril mi, že budem musieť ísť do Švédska a byť tam sama a žiť jej životom. Hovoril, že ma film pohltí, že sa budem musieť na určitý čas rozlúčiť s rodinou a priateľmi. Ale vtedy ma moc nepoznal," vysvetľuje. "Nevedel, že som skôr samotársky typ a to, čo odo mňa chcel, ma nevyľaká. Možno by sa niekto iný toho zľakol, ale ja nie."

Nakoniec tiež radikálne zmenila svoj výzor, ostrihala si dlhé vlasy, nechala si po celom tele urobiť piercing a odfarbila si obočie, čo podľa nej bolo najdesivejšie. "Tesne predtým, než sme sa do toho pustili, som si z toho nič nerobila, bola som na to pripravená, tešila som sa," spomína Mara. "Ale potom som sa pozrela do zrkadla a naozaj som sa zľakla. Ale myslím, že to bol jeden z najlepších krokov, ktoré sme pre podobu tej postavy urobili."

Komplexnosť postavy Lisbeth Salanderovej naplno vyniká v jedných z najznepokojúcejších scén filmu - počas útokov, ktorým čelí od svojho zákonného opatrovníka Nilsa Bjurmana. Tieto scény boli veľmi náročné - aj po fyzickej, tak po psychologickej stránke - ale súčasne kľúčové pre pochopenie Lisbethinej túžby pomáhať Blomkvistovi v pátraní po vrahovi, ktorý vraždí ženy. "Scény s Bjurmanom vám o nej povedia najviac," myslí Mara. "Násilie je pre ňu a v mnohých ohľadoch aj pre samotný príbeh hlavným motivátorom. O týchto scénach som neustále premýšľala."

Aj pri ich nakrúcaní vládla napätá atmosféra. "Vždy mi bolo jasné, že bude náročné ich aj natáčať, ale bolo to ešte oveľa ťažšie, než som čakala," spomína.

Aby im dodala potrebnú autentickosť, vyhýbala sa Mara hercovi, ktorý Bjurmana predstavuje, Yorickovi van Wageningenovi. "Yorick je hrozne milý človek, ale ja som sa mu vyhýbala, pretože som nechcela myslieť na to, aký milý je," popisuje. "Bolo pre nás lepšie sa spolu moc nebaviť a namiesto toho jednoducho prísť a zistiť, ako sa bude celá scéna odvíjať."

Lisbeth sa veľmi neočakávane dotkne aj jej vzťah s Blomkvistom, ako sa spolu postupne zbližujú. Nejde tu o prekvapenie tým, že ju sexuálne priťahuje - ide pre ňu o neznámy inštinkt mu dôverovať. "Lisbeth trávi veľkú časť filmu tým, že od seba druhých odháňa. Neustále sa ich snaží zastrašovať a odstrkovať. Nemá žiadny vzťah, v ktorom by si s niekým bola skutočne blízka, " zamýšľa sa Mara. "Ale v prípade Mikaela si začína pripúšťať, že možno konečne ide o niekoho, komu by mohla veriť, ale na druhej strane má dobré dôvody domnievať sa, že by nemala veriť nikomu."

Spoločnosť Danielovi Craigovi a Rooney Mare vo filme Muži, ktorí nenávidia ženy robí mnoho významných hercov, okrem iného Christopher Plummer v úlohe Henrika Vangera, magnáta na odpočinku, ktorý iniciuje pátranie po tajomstvách svojej rodiny, Steven Berkoff ako Dirch Frode, Vangerov právnik, ktorý Salanderovú najme, aby špehovala Mikaela Blomkvista, Robin Wright ako Blomkvistova obchodná partnerka a príležitostná milenka Erika Bergerová, Stellan Skarsgård ako Martin Vanger, Harrietin brat, Yorick van Wageningen v úlohe Njilse Bjurmana, Lisbethinho nového opatrovníka, Joely Richardson ako Anita Vangerová, ktorá nezvestnú Harriet najlepšie poznala, či Geraldine James ako nemluvňa ​​Cecilia Vangerová.