Rozhodovanie sa považuje často za najdôležitejšiu aktivitu manažérov. Pod rozhodovaním rozumieme proces výberu najvhodnejšieho variantu riešenia.
Pre správne rozhodnutie je potrebné, aby manažéri poznali a mali veľa možností riešenia určitých problémov – veľa variant riešení. Aby sa manažéri vedeli správne rozhodnúť, musia mať k dispozícii veľa primeraných informácií.
Pre rozhodovanie sú charakteristické tieto znaky:
· musí existovať možnosť výberu z niekoľkých variant,
· výber riešenia je vedomý, založený na myšlienkovom procese,
· výber je cieľavedomý, zameraný na jeden alebo viac cieľov,
· výber sa uskutočňuje podľa určitých kritérií,
· rozhodovanie má svoje prvky – problém, cieľ, subjekt, rozhodovacia stratégia
Rozhodovanie manažérov ovplyvňujú mnohé činitele, napríklad právomoc manažéra, jeho odborná spôsobilosť, informovanosť manažéra, finančné zdroje a podobne. Rozhodovanie tiež ovplyvňujú mnohé činitele z vonkajšieho a vnútorného prostredia.
Existujú 3 základné spôsoby rozhodovania:
· Rozhodovanie v podmienkach istoty – manažér je plne informovaný o probléme, pozná všetky alternatívy riešenia a tiež dôsledky uplatnenia každej alternatívy. Úlohou manažéra je zvoliť alternatívu, ktorá má najvyššiu úžitkovú hodnotu.
· Rozhodovanie v podmienkach rizika – manažér môže určiť iba druh problému, ktorý je predmetom rozhodovania. Môže určiť len pravdepodobný efekt uplatnenia jemu známych alternatív. Sú známe alternatívy riešenia a ich úžitkovosť pri jednotlivých stavoch okolia. Manažér nevie, ktorý z týchto stavov nastane a to vnáša určité riziko do rozhodovania.