Publicistický štýlje štýl verejného styku a uplatňuje sa v ústnom aj písomnom prejave.

Publicistický štýl využívame vtedy, keď chceme pohotovo, presne a presvedčivo informovať verejnosť o najaktuálnejších otázkach. Nazývame ho aj novinárskym štýlom.

Publicistický štýl realizujeme písomnou aj ústnou formou. Písomnou formou sa realizuje v tlači – v novinách a časopisoch, ústnou formou sa realizuje v televízii a v rozhlase.

V publicistickom štýle sa uplatňuje najmä informačný slohový postup.


 

Medzi základné znaky publicistického štýlu patrí:

  • písomnosť,

  • verejnosť,

  • informatívnosť,

  • zrozumiteľnosť,

  • presnosť,

  • prehľadnosť,

  • variabilnosť,

  • aktualizovanosť,

  • presvedčivosť.


 

Funkciou publicistického štýlu je:

  • informovať verejnosť.


 

Jazykové prostriedky typické pre publicistický štýl:

  • slová cudzieho pôvodu,

  • odborné slová,

  • skratky,

  • vlastné mená,

  • číslovky,

  • podstatné mená,

  • frazeologizmy.


 

Mimojazykové prostriedky typické pre publicistický štýl: