Rozvíjacie vetné členy nazývame aj vedľajšie vetné členy. Medzi rozvíjacie vetné členy patrí:
- prívlastok,
- predmet,
- príslovkové určenie – miesta, času, spôsobu a príčiny
- prístavok.
PREDMET - dopĺňa, bližšie určuje význam slovesa v prísudku. Predmet môže byť vyjadrený:
- podstatným menom – pečiem koláč, maľujem obraz, strihám látku, učím Kukučína
- zámenom – natoč ich, zdvihni im, doveď ho, predstavíme ťa
- spodstatneným prídavným menom – vybral vstupné, uhradil poštovné, priniesol odchodné
Na predmet sa pýtame pádovými otázkami okrem nominatívu:
- Bojí sa tmy. (Koho - čoho sa bojí?)
- Nerozumel odkazu. (Komu - čomu nerozumie?)
- Zavaríme si slivky. (Koho - čo si zavaríme?)
- Učí žiakov o praveku. (O kom - o čom učí?)
- Žije s mačkami v byte. (S kým - s čím žije?)
Predmet môže byť:
- priamy - predmet je v bezpredložkovom akuzatíve (Starký kosí lúku. Maliar maľuje obraz. Mama pečie koláč.)
- nepriamy - predmet je v predložkovom akuzatíve alebo v hociktorom inom páde okrem nominatívu – Odvolal sa na učiteľa. Odišiel s priateľom. Cestoval so strýkom.
PRIAMY PREDMET – je teda vždy vyjadrený v akuzatíve – 4. pád. Nesmie mať predložku.
Príklady:
Kríky bielych kvetov zakrývali výhľad. Dnes nevyberali vstupné. V lese sme zazreli malých medvedíkov. Stolár vyrobil zaujímavú komodu. Počas školského výletu sme navštívili Nitru. Podarilo sa mu prebrať pacienta. Z čakárne zavolal chorého. Martina v behu porazila šiestich. Vladko ju ticho pozoroval. Vybrali si z výkladu červenú čiapku. Erika si objednala z katalógu kožené čižmy. |
Podčiarknite vety, v ktorých sa nachádza priamy predmet.
Bojoval za vlasť. Idem sa vyvetrať na vzduch s bratom. Emil píše úlohu. Lekárka lieči astmu. Musím zavolať Jozefovi. Upiekli sme koláč. Hovoríte len o svadbe. Idem na prechádzku so psom. Vykosili sme celý dvor. Vytvorili sme nádherný obraz. Staral sa o športovcov. Hovorila o Kukučínovi. Písala o štrajku. Dieťa kreslí obrázok. Tešila sa z výsledku. Tešila sa z dieťaťa. Skokan trénoval odraz. Peter odprevadil starého otca. Sedela s Vierkou. Nahnevala Vierku. Karol zavolal spolužiakovi. Milan pomohlo Stanke. Rozprávali o filme.
Doplňte vety tak, aby v nich bol priamy predmet.
Na dvore sme grilovali.... V škole sme mali pekné.... V nemocnici som navštívil.... V nedeľu ste privítali vzácneho.... V kostole si vypočuli zaujímavý.... Na písomke sme využili svoje.... Futbalisti si vyskúšali.... Krajčírka rýchli ušila svadobné.... Odmietli sme ... pustiť. Nepiekli sme.... Navštívili sme počas prázdnin krstných....