Kalif v arabčine chalífa, je slovo odvodené od slovesa chalafa, čo znamená reprezentovať alebo symbolizovať. Korán ho charakterizuje ako človeka, ktorému bola daná právomoc a schopnosť zastupovať Boha na zemi. Mohamed vždy zdôrazňoval, že je smrteľný človek, ale aj napriek tomu neurobil žiadne opatrenia v prípade smrti, čo spôsobilo nejednotu v muslimskej obci. V tejto kritickej chvíli vyplávali na povrch staré kmeňové spory, podozrievavosť, špecifické väzby lojality a predchádzajúce klanové charakteristiky. Prorokovým odchodom, boli jeho stúpenci presvedčení, že musia na jeho miesto mať niekoho, kto by pokračoval v jeho duchu ako hlava obce. Pre ustanovenie takéhoto vodcu neboli žiadne zásady, pravidlá, bolo by to ľahšie, keby Mohamed zanechal mužské potomstvo. Z jeho detí ho však prežila jediná dcéra Fátima, vydatá za jeho bratranca Alího. On ako najbližší príbuzný si robil prirodzené nároky na vodcovské miesto v obci. Okrem neho si uplatňoval nároky aj starý prorokov priateľ a otec jeho ženy Á iši Abú Bakr.
Otázka následníctva a prebratia moci po prorokovi je významnou témou v dejinách muslimov a formuje ich neskorší vývoj aj politické odlišnosti. Takmer päťdesiat rokov po smrti proroka bola táto otázka hlavnou príčinou sporov a konfrontácií.
Počas posledného roka prorokovho života sa medzi jeho spoločníkmi v Medine sformovali tri hlavné skupiny. Prvá skupina sa skladala z prvých verných spoločníkov, ktorí spolu s ním emigrovali. Druhú skupinu tvorili významní muži a rody z Mediny, ktorí umožnili migráciu, a tým aj to, že sa v Medine etabloval a rozvíjal islam. Tretia skupina sa skladala z nedávnych konvertitov, ktorí pochádzali z najvýznamnejších mekkánskych rodín. Väčšina z nich prestúpila na islam v posledných dvoch rokoch prorokovho života. Niekoľkí príslušníci tejto poslednej skupiny boli prorokovými najväčšími nepriateľmi, ktorí mnoho rokov bojovali proti rodiacej sa medinskej komunite. Mnohí neprestúpili na islam z presvedčenia a úprimne, ale iba z prospechárstva, aby prežili a udržali si svoje vedúce pozície v kmeňoch.
Niektorí spoločníci, presvedčení o tom, že prorok už určil nástupcu (v Ghadír Chumme), sa zhromaždili okolo jeho lojálneho šľachetného bratranca a zaťa Alíbo ibn Abí Táliba, a tým zasiali semená šíitskeho hnutia. Šíiti s rôznymi prúdmi ako sú napríklad ibáditi, zajdovci a stúpenci ismá-ílije, mali zohrať zásadnú úlohu v rozvoji islamského myslenia a spoločnosti.
Mohamedovým
nástupcom sa stal Abú Bakr, ale čoskoro po jeho zvolení došlo k veľkým
vzburám a svárom medzi kmeňmi, ktoré sa zaviazali k politickej lojalite
iba voči prorokovi Muhammadovi ako vedúcej osobnosti. Tieto vojny sa
nazvali ridda a trvali skoro po celú dobu Abú Bakrovho kalifátu (632 –
634 ).
Abú Bakrov kalifát znamenal začiatok šírenia islámu mimo
Arabského polostrova a vytvorenie ústrednej moci v Medine. Prví
muslimovia a neskorší historici nazvali jeho i troch nasledujúcich
kalifov rášidún alebo správne vedení. Mnohí neskorší kalifovia nekonali
spravodlivo, ani neboli správne vedení. Pokiaľ však vládca verejne
nevystupoval proti základným prikázaniam Boha a nenarušil ich pokoj a
jednotu, väčšina muslimov prijala svoj osud.
Umarov kalifát (634
– 644) dozeral na expanziu a dobytie oblasti Úrodného polmesiaca,
severného Egypta a väčšiny sásanovskej Perzie. Za vlády Umara ibn
al-Chattába sa začal vytvárať islámsky systém vlády a financií, ako aj
vojenský a súdny systém. Muslimsko-arabská invázia a obsadenie sýrskych
a egyptských provincií Byzantskej ríše, takisto väčšej časti
Sásanovskej ríše, boli hlavnými udalosťami tohto obdobia. Muslimovia
túžili po vojne, pretože šírenie islámu so zbraňou v ruke bolo pre
moslima príkazom a smrť v obrane viery dávala mu najlepšie vyhliadky na
dosiahnutie raja. Expanziu začal realizovať prvý kalif, ale výsledky sa
dostavili za Umara. K výbojom mohlo dôjsť pod vedením, ktoré sa tešilo
výnimočnej autorite a medzi jeho stúpencami vládol dynamický duch
spolupráce. Stúpencov spájalo silné povedomie spoločného osudu a
zjednocujúceho náboženstva.
V radoch Arabov bojovali muži, ktorí už
mali bojové skúsenosti z čias, keď slúžili v armádach oboch upadajúcich
ríš. Flexibilita a pohyblivosť arabských vojsk, ktoré používali na
dopravu ťavy, bola v týchto vojnách ich výhodou. Táto výhoda sa ešte
posilnila, pretože podrobené národy prijímali arabskú nadvládu s
úľavou. Platilo to predovšetkým o obyvateľoch miest, ktorí sa príliš
nestarali o to, kto im vládol, len aby sa cítili bezpečne a platili
prijateľné dane. Pre niektorých obyvateľov miest bolo nahradenie
Byzantíncov a Iráncov Arabmi ozajstnou výhodou, keďže Arabi boli
tolerantní k rôznym náboženským skupinám.
V krátkej dobe sa podarilo
Arabom dobyť veľmi rozsiahle územia. S rozširovaním dobytých území
zakladali Arabi vojenské tábory, kde boli rozmiestnení vojaci. Tieto
vojenské tábory lákali prisťahovalcov z Arabského polostrova i dobytých
území. Neskôr z nich vyrástli veľké mestá.
V Medine zostala moc v
rukách vládnucej elity, ktorá sa skladala hlavne z prorokových
spoločníkov. Významným novým prvkom tu boli mekkánske rodiny, ktoré
prijali islám iba nedávno. Kalif Umar vytvoril systém služobných platov
závisiacich od toho, kto sa kedy obrátil na vieru a ako jej slúžil, čím
posilnil súdržnosť vládnucej triedy. Kmeňová súdržnosť, frakčné
rozdiely a nároky vyplývajúce z prestupu na islám, či urodzeného pôvodu
však sužovali Arabov v Medine i mimo nej. Príliv nového bohatstva zo
severovýchodu a sústreďovanie obyvateľov v Sýrii a Iraku zvýšilo význam
Damasku ako starého obchodného mesta s dlhou tradíciou.
Damask bol
dobytý v roku 635 a za ním nasledovali ostatné sýrske mestá. O rok
neskôr v bitke pri Jarmúku, neďaleko rieky Jordán, bol zabitý brat
byzantského cisára a muslimom sa otvoril zvyšok Sýrie. V roku 637 Arabi
porazili sásánovskú armádu na čele s Rustamom a dobyli hlavné mesto
Ktésifón. Jeruzalem a Chúzestán padli v roku 638. V rokoch 640 – 644
ovládli Perziu a Egypt. Alexandriu muslimovia dobyli v roku 642 a
uskutočnili vpád aj do Tripolska. O rok neskôr zabrali aj makránske
pobrežie. V rukách Arabov sa ocitli územia, ktoré mali veľkú kultúrnu
tradíciu. Mali byť získané trvalo, nielen ich vojensky dobyť, Arabi sa
prispôsobili obyvateľom, prijali ich kultúru, pretvárali ju a
obohacovali. V dobytých územiach zachovali starú byzantskú alebo
perzskú správu a miestne obyvateľstvo. A po náboženskej stránke, aj keď
boli vyznávači islámu, neprenasledovali prívržencov iných náboženstiev.
Zakončenie obdobia veľkých výbojov donútilo Umara k prevedeniu
podstatných zmien v arabskej armáde. Stabilizácia pomerov ukázala, že
je nutné obmedziť ich počet, pretože boli veľmi ťažko vyživovať také
množstvo nadbytočných bojovníkov. Znížil počet bojovníkov, tím ktorí
ostali, platil žold.
Umar mal päťdesiatdva rokov, keď ho zavraždil
perzský remeselník, ktorého priviedli do Mediny, aby tu skrášlil
pôvodne skromné hlinené príbytky jej obyvateľov. Po zavraždení Umara
došlo k bojom o moc v ríši. Časť moslimov podporovala najslabšieho zo
svojich radov, zbožného prorokovho zaťa Uthmána ibn Affána, ktorý
prijal islám medzi prvými, iní chceli Mohamedovho zaťa Aliho.
Uthmán
patril k vetve kmeňa Kurajšovcov, ktorej príslušníci boli neskorí
konvertiti a bývalí nepriatelia proroka. Mnoho členov svojho klanu
vymenoval Uthmán za dočasných guvernérov. To vyvolalo odpor a pobúrenie
medzi staršími spoločníkmi proroka v Medine, ako aj medzi mladšou
generáciou muslimov, vrátane prorokovej ženy Áiše. Značnú nespokojnosť
prejavovali vojenské tábory v Kúfe a Fustáte. Výsadné postavenie nového
mekkánskeho klanu vyvolalo taký odpor, že vo chvíli, keď s podporou
vojakov z Egypta vzrástla nespokojnosť v Medine, bol Uthmán v roku 656
zavraždený.
Počas Uthmánovho kalifátu (644 – 656) sa skončilo
dobýjanie Iránu a Egypta. Konsolidácia pomerov priniesla nový luxus do
bohatých rodín v Medine a ohlasovala obdobie svetskej súťaživosti a
nenásytnosti. Spor o prorokovo nástupníctvo sa skoro stalo príčinou
rozkolu v isláme, pretože obe strany sa odvolávali na Mohamedovo učenie
a s jeho pomocou sa snažili presadiť svoje požiadavky. Mohamed hlásal
svoje učenie ústne, jeho stúpenci si ho zapisovali, medzi jednotlivými
verziami boli však podstatné rozdiely. Za Uthmánovej vlády vznikla
oficiálna svätá kniha islámu – Korán, neoficiálne zápisy z ústnej
tradície o živote Mohameda, zvaná sunna a rozšíril sa do provincií, aby
sa v budúcnosti predišlo akýmkoľvek odlišnostiam a nedorozumeniam. Čo
sa týka spravovania provincií, Uthmán umožnil provinčným vládcom, aby
podľa vlastného úsudku disponovali značnou mocou.
Narastajúca moc muslimov na mori im
umožnila v roku 649 dobyť Cyprus. Dobyli aj Persepolis.V rokoch 652 až
654 sa pod nadvládou muslimov ocitla Sicília, Rhodos a iné stredomorské
prístavy. V roku 655 muslimovia porazili na juhozápadnom pobreží
Anatólie byzantské sily, ktoré viedol cisár.
Uthmánova smrť
znamená začiatok prvého obdobia občianskej vojny a krviprelievania v
muslimskom spoločenstve, ktoré vyústilo do všeobecnej voľby Alího ibn
Abí Táliba(656 – 661) za štvrtého kalifa. Alí čoskoro opustil Medinu,
ktorá sa od zavraždenia Uthmána stala búrlivým mestom, a usadil sa v
Kúfe. Uthmánovi príbuzní využili to, že sa Alímu nepodarilo nájsť a
potrestať vinníkov Uthmánovej vraždy a postavili sa proti nemu.
Existovali aj ďalšie mocenské skupiny, ktoré nemali záujem na zvolení
takého asketického, odvážneho a nekompromisného vodcu.
Prorokova žena Áiša spolu s jeho dvoma druhmi žiadala potrestanie Uthmánových vrahov a Alí-ho obvinila z laxného prístupu pri vykonávaní spravodlivosti. V táboroch v oblasti Úrodného polmesiaca vypukli vzbury a šírili sa rozdielne názory, ktoré vyvrcholili v „Ťavej bitke“ blízko vojenského mesta Basra. S Aišou, ktorá viedla Alího odporcov na ťave, jednali po bitke prísne, ale láskavo a nechali ju vrátiť sa do Mediny. Alího zatiaľ vyhlásili v Kúfe za kalifa a uznala ho väčšina provincií. Dôležitou výnimkou bol Muáwija (Uthmánov bratranec), guvernér Sýrie, ktorý sa od tejto chvíle zaprisahal, že pomstí Uthmánovu smrť.
Muáwija
vládol v Sýrii už asi dvadsať rokov. Ako Abú Sufjánov syn zdedil vedúce
postavenie v rode Umajjovcov, ktorý mal dobre vycvičenú armádu. Tá sa v
tej dobe pokladala za jednu z najväčších a najlepšie zorganizovaných
armád v muslimských krajinách. Domorodí sýrski Arabi vnímali Muáwiju
ako legitímneho nástupcu starej ghassánovskej kráľovskej dynastie,
pretože jeho manželka bola aristokratka z juhoarabského kmeňa Kalb,
ktorý bol v Sýrii najsilnejší.
S cieľom potlačiť vzburu v Sýrii
vypochodoval Alí k hornému Eufratu, kde došlo v roku 657 ku stretu pri
Siffíne. Po bitke sa rozhodlo, že vec urovnajú delegáti, ktorých
vybrali obe strany. Veľká skupina stúpencov (ktorí neskôr dostali
pomenovanie cháridžovci, doslova „odpadlíci“) Alího opustila a obvinila
ho zo zhovievavosti voči nepriateľom a z kompromisov v otázke kalifátu.
Hoci väčšinu týchto rebelov Alí neskôr porazil, ich hnutie sa rozšírilo
v iných končinách a podstatne ovplyvnilo vývoj muslimského myslenia a
politiky (obzvlášť čo sa týka otázky hriechu a autority). Hoci
Muawijova armáda v bitke pri Siffíne utrpela značné straty, prímerie a
zmierovacie konanie, na ktorom sa dohodli, sa obrátilo proti samotnému
Alímu. Toto prímerie ho doviedlo ku kompromisu a neskôr oslabilo jeho
autoritu. V roku 661 Alího počas modlitieb na úsvite v kúfskej mešite
zavraždil cháridžovec.
Alího stúpenci, šíiti, preniesli svoju
lojalitu na nástupcu, ktorého vymenoval samotný Alí. Išlo o Alího syna
Hasana, ktorý tiež prijal prímerie s Muawijom, aby zabránil
krviprelievaniu. Uvedomoval si, že jeho ľudí bude k sebe lákať Muawija
ľsťou. Potom, čo si Muáwija zaistil Hasanovu kapituláciu, sa sám
nehanebne vyhlásil v Damasku za kalifa. Takto ustanovil prvú dedičnú
muslimskú dynastickú vládu.