Peter Jaroš
1940 . .ije a tvorí v Bratislave
- narodil sa v Hybe . odtiaľ je Pacho, hybský zbojník, jedna z najdlh.ích dedín
- vy.tudoval FF UK, pracoval v rozhlase, vo filme, v dramaturgii, po revolúcii bol poslancom
za SDĽ a znova pôsobil vo filmovej tvorbe
- experimentoval so svojou prózou, do literatúry vstúpil novelami:
PUTOVANIE K NEHYBNOSTI
NA PRAVÉ POLUDNIE
- sú to príbehy ľudí, ktorí pre.ívajú obyčajné v.edné veci
- nesú prvky existencionalizmu a nového románu
TISÍCROČNÁ VČELA . najrozsiahlej.ie dielo
- najprekladanej.ia slovenská kniha . 35 jazykov
- veľký ohlas mal aj Jakubiskov film
- voľným pokračovaním je román Nemé ucho, hluché oko
- je to rodinný román
- odohráva sa na Liptove, v obci Hybe
- rodinná sága rodiny Pichandovcov . má 3 generácie:
1. hlavná postava - Martin Pichanda - a jeho .ena Ru.ena
2. ich deti . Kristína, Samo, Valent, Janko
3. ich deti
- časové rozpätie: 2. polovica 19. storočia . rok 1918
- Martin Pichanda . hoci má len 51 rokov, v.etci ho volali .starý Pichanda.
- je murárom, so svojou partiou murárov prechodili veľký kus sveta,
zaujímal sa o zemepis, sníval o vzdialených krajinách Madagaskar a
Zanzibar
- mal veľké vedomosti a rozprávačský talent
- ľuďom rozprával vymyslené príbehy, sem patrila aj príhoda o tom, ako
ho prehltla veľryba spolu so .enou z dediny, ktorú obdivoval, v bruchu
veľryby hrali karty a hovorili o láske
- bol včelárom, ako humorne .il, tak aj humorne zomrel . zabehlo mu
zmrznuté víno, udusil sa, pri pohrebe sa jeho truhla skĺzla do potoka a
ľudia kričali, .e pláva na Madagaskar a do Zanzibaru
- celý príbeh sa točí okolo jeho syna Sama, ktorého prezývali .Včela.
- Samo . mal ťa.ký .ivot, mal veľa detí, tak.e musel ťa.ko pracovať
- je to postava, ktorá sa nevzdala, po ka.dom probléme sa postavil na nohy
- krédo jeho .ivota = hlavná my.lienka románu:
.Práca je najdôle.itej.ia spoločenská hodnota..
- Valent . jediný z rodiny .tuduje na vysokej .kole
- je to záletník, rie.i vzťah k 2 .enám:
1.) k slú.ke Hanke, ktorú opustil tehotnú, on zapríčinil jej smrť
2.) k bohatej Hermíne . o.enil sa s ňou, dostal sa k bohatstvu a
k vy..iemu postaveniu
- Kristína . príde o mu.a (zabilo ho v hore)
- do nej je zaľúbený Julo Mitro, ktorý má za .enu mentálne retardovanú Matildu
- Mitro ju nechce opustiť, aj keď miluje Kristínu
- Kristína sa stará o Matildu, nosí jej jedlo, hoci .ije s jej man.elom
81
- román zahŕňa: priemyselnú revolúciu
1. svetovú vojnu . autor ukazuje, .e za vojnou sú najmä peniaze
- Samovi zomrie dieťa vo vojne, dostane za to od cisára 3
zlatky a pouká.ku na drevo z hory na kúrenie
- román končí vznikom ČSR a robotníckymi rebéliami, pri ktorých zabijú ďal.ie Samove dieťa
. Janka
- je tu ukázaný vzťah rodičov k deťom: .Dom vonia deťmi..
- prvky grotesky, nadsázky a komickosti
- prvky z mytológie a ľudových pranostík (prírodné .ivly signalizujú príchod zla)