Zdravie je ako perla v mori, ktorú si treba chrániť, ak sme zdraví nechýba nám nič ku šťastiu.“

 

Vedci sa domnievajú, že ľudský organizmus je stavaný na 120 - 130 rokov života a fakt, že tak dlho nežijeme, je dôsledkom chýb, ktorých sa v priebehu života dopúšťame. Ročne ubúda človeku 1,5% životnej energie.

Základom životnej kondície je zdravie – nerušený, pravidelný a vyvážený priebeh všetkých životných funkcií a naň nadväzujúca výkonnosť, pohoda a radosť. Preto majme neustále na pamäti známe slová Aristotela:„Nič tak neničí ľudské telo ako trvalá nečinnosť“.

ZDRAVIEje stav úplného fyzického, psychického a sociálneho komfortu človeka. Zdravie predstavuje najväčšiu hodnotu pre človeka, bez zdravia len veľmi ťažko dokážeme viesť plne hodnotný život, život bez výrazných obmedzení. O zdravie je potrebné sa starať v každom období života.

 

 

FAKTORY OVPLYVŇUJÚCE ZDRAVIE

 

Spôsob života

Ekologické podmienky

Genetika

zdravotná starostlivosť

 

 

FAKTORY UMOŽŇUJÚCE ZLEPŠOVANIE KONDÍCIE ČLOVEKA: pohybová aktivita, strava, oddych,...

 

Strava a jej úloha:

 

  • nasýtiť, potlačiť hlad

  • uspokojiť chuťové nároky

  • poskytnúť pôžitok z jedla

  • dodať organizmu energiu a látky potrebné na stavbu a regeneráciu organizmu

  • udržanie normálnej funkcie organizmu

  • na podporu zdravia


 

koncosova

 

 

Význam stravy spočíva v tom, že obsahuje živiny, z ktorých sú vybudované naše telá. Funguje to rovnako ako pri stavbe domu – čím pevnejší a kvalitnejší materiál použijete, tým lepši a spoľahlivejší dom si postavíte. Preto ľudia, ktorí uprednostňujú jedlá s nízkou až nulovou výživou hodnotou, trpia mnohými problémami. Vôbec si nedávajú do súvisu kvalitu jedla a ich zdravotného stavu. Pritom nevhodné stravovanie má za následok aj najzávažnejšie ochorenia: rakovinu, infarkt, cukrovku ….


Správna výživa – podpora správnej funkcie organizmu a zdravia


Aj vy môžete vďaka vhodnej strave:

  • mať viac energie

  • lepšie spať

  • zvládnuť náročné obdobie v práci

  • stratiť pár zvyšných kíl

  • posilniť imunitný systém

  • podporiť tráviaci systém

  • začať zdravú rodinu


Nesprávna výživa– významný rizikový faktor civilizačných chorôb, skracovanie života


Jedlá ohrozujúce zdravie:

 

Mastné:pečený bôčik, plnený bôčik so zemiakmi, lacné a málo kvalitné druhy mäsa, varené koleno, zabíjačkové špeciality, údeniny, paštéty, vyprážané plnené šišky, grilované jedlá

Ťažké: údené s fazuľkovým prívarkom, pečená hus a masťou poliata kapusta, pečený bôčik, kapusta, knedľa, smotanové polievky, prívarky, omáčky, špeciality z vnútorností na smotane (pľúcka, držková)


Typy pre zdravú stravu:

 

  • jedzme vyváženú, t.j. pestrú stravu s množstvom ovocia a zeleniny so správnou kombináciou potravín

  • optimálne je konzumovať denne 400-800 g ovocia a zeleniny, rozdelených na cca 5 porcií. Obsahujú množstvo látok, ktoré chránia pred rakovinou

  • viac celozrnného chleba, ryže, zemiakov a cestovín, denne cca 600-800 g

  • menej mäsa – znamená to menej zbytočných kalórií, keď tak hydinu a ryby

  • menej alkoholu nejedzme zbytočne preparáty s vitamínmi a minerálmi, nenahradia ovocie a zeleninu


Zle kombinované:

- vyprážané rezne, syr s majonézovým šalátom

- anglické raňajky (slanina s volským okom, šunka s vajcom)

- mäsité druhy pizze

- všetky druhy hamburgerov s hranolkami


NEZABÚDAJME:

1. jedlo konzumujte v pokojnom prostredí a v pohode, bez stresu a hnevu či smútku, aby zažívanie prebiehalo priaznivo a dobrá energia, obsiahnutá v jedle aby bola využitá v prospech organizmu

2. menej je často viac...


OBEZITA

 

Nesprávne stravovanie vedie často k obezite, ktorá je závažným problémom súčasnosti:


Zvyčajnou príčinou obezity býva kombinácia nadmerného príjmu energie (potravín) a znížená alebo veľmi obmedzená pohybová aktivita jednotlivca. Obezita môže ničiť vaše zdravie a to nielen vo fyzickej rovine. V emocionálnej rovine vedie často k depresiám a nedostatku sebaúcty.
Fyzické ťažkosti sa prejavujú dýchavičnosťou, či bolesťami a opuchmi dolných končatín.
Ľudia s výraznou nadváhou majú často sklon k vysokému krvnému tlaku, cukrovke, ako aj k problémom so žlčníkom. Nadmerná záťaž na kĺby spôsobuje problémy najmä v oblasti bedier a kolien. Obezita sa spája i s aterosklerózou, srdcovocievnymi ochoreniami a ďalšími druhmi ochorení, ktoré ohrozujú človeka a jeho život.



Zopakujte si:
1. Definujte pojem zdravie.
2. Aký význam má pre človeka strava?
3. Uveďte typy nezdravých jedál.

Použitá literatúra:
LENCZ, L. 1993. Metódy etickej výchovy. Bratislava: Metodické centrum v Bratislave, 1993. 83 s. ISBN 80-85185-53-9.
LOMNICKÝ, I. 2010. Etická výchova ako inšpirácia na každý deň. Nitra: Filozofická fakulta UKF, 2010. 118 s. ISBN 978-80-8094-701-9.
OLIVAR, R. R. 1992. Etická výchova. Bratislava: Orbis Pictus Istropolitana, 1992. ISBN 807-15800-15.
www.gjgt.sk/.../Zivotny%20styl%20a%20pohybovy%20rezim.ppt
http://referaty.atlas.sk/prakticke-pomocky/soc/16828/nase-zdravie http://www.fmed.uniba.sk/fileadmin/user_upload/editors/ustavy/fyziologia/Vyziva_ZL_1213.pdf


Zdroje obrazkov:
http://www.zdraviebezliekov.sk/uvod/