Zdravie je ako perla v mori, ktorú si treba chrániť, ak sme zdraví nechýba nám nič ku šťastiu.“ 

 

Vedci sa domnievajú, že ľudský organizmus je stavaný na 120 - 130 rokov života a fakt, že tak dlho nežijeme, je dôsledkom chýb, ktorých sa v priebehu života dopúšťame. Ročne ubúda človeku 1,5% životnej energie.

Základom životnej kondície je zdravie – nerušený, pravidelný a vyvážený priebeh všetkých životných funkcií a naň nadväzujúca výkonnosť, pohoda a radosť. Preto majme neustále na pamäti známe slová Aristotela:„Nič tak neničí ľudské telo ako trvalá nečinnosť“.

ZDRAVIEje stav úplného fyzického, psychického a sociálneho komfortu človeka. Zdravie predstavuje najväčšiu hodnotu pre človeka, bez zdravia len veľmi ťažko dokážeme viesť plne hodnotný život, život bez výrazných obmedzení. O zdravie je potrebné sa starať v každom období života.

 

 

FAKTORY OVPLYVŇUJÚCE ZDRAVIE

Spôsob života

Ekologické podmienky

Genetika

zdravotná starostlivosť

 

FAKTORY UMOŽŇUJÚCE ZLEPŠOVANIE KONDÍCIE ČLOVEKA: pohybová aktivita, strava, oddych,...

 

POHYBOVÁ AKTIVITA je každá pohybová činnosť, ktorá v dostatočnej miere zvyšuje požiadavky na funkcie organizmu, vyžadujúca energetický výdaj nad úroveň výdaja v pokoji.

Nedostatok pohybu urýchľuje príznaky starnutia:

  • zmenšuje sa elasticita a výkonnosť srdcovo-cievneho systému,

  • zhoršujú sa dýchacie funkcie,

  • svalová sila klesá a vo veku 70 rokov dosahuje len 1/3 svojej pôvodnej hodnoty,

  • zhoršuje sa pohyblivosť kĺbov a ich stuhnutosť,

  • prehlbujú sa poruchy neurovegetatívnej regulácie (poruchy spánku, trávenia, citlivosť na teplo...).

 

Pravidelná pohybová aktivita aktivizuje fyziologické funkcie a spomaľuje vyššie spomenuté zmeny. Má tzv. transfer efekt, t.j. zlepšuje aktivitu aj v iných oblastiach života. Umožňuje nadväzovanie sociálnych kontaktov, potláča vekom sa prehlbujúci pocit osamelosti a opustenosti, zvyšuje sebavedomie a posilňuje pozitívne sebahodnotenie. V súčasnosti neexistuje dostatok dôkazov o tom, že pravidelná pohybová aktivita predlžuje ľudský život, ale je potvrdený jej profylaktický účinok na zmeny ľudského organizmu o ktorých vieme, že život skracujú resp. robia ho menej hodnotným.

 

 

Pohybová aktivita umožňuje:

  • zvyšovanie adaptability organizmu na záťaž,

  • zlepšuje aeróbnu zdatnosť, svalovú silu a vytrvalosť, čím prispieva k udržaniu dobrej telesnej kondície,

  • zlepšuje činnosť srdca a cievneho systému, čím prispieva k tomu, že krv je schopná lepšie prenášať kyslík k pracujúcim svalom,

  • pozitívne ovplyvňuje krvný tlak,

  • priaznivo ovplyvňuje hladinu cholesterolu v krvi,

  • prehlbuje dýchanie a zlepšuje schopnosť pľúcnej ventilácie, čím prispieva k zvýšeniu vitálnej kapacity pľúc,

  • posilňuje kosti a zmenšuje tak riziko zlomenín,

  • prispieva k udržiavaniu chrbtice a kĺbov vo funkčnej zdatnosti, je významnou prevenciou proti bolestiam chrbtice,

  • prispieva k udržaniu priemernej telesnej hmotnosti, zvyšuje energetický výdaj a metabolizmus, potláča chuť k jedlu,

  • prispieva k duševnej sviežosti, napomáha lepšiemu prekrveniu a okysličeniu mozgu,

  • zlepšuje schopnosť sústredenia, zmierňuje bolesti hlavy, odstraňuje nespavosť, zmenšuje depresie a umožňuje sa ľahšie vyrovnať so stresovými situáciami.

 

 

Medzi pohybové aktivity zaraďujeme:

Aeróbne pohybové aktivity, t.j. činnosti vykonávané s vyššou intenzitou po dlhší čas, napr.

  • chôdza

  • beh

  • cyklistika

  • plávanie

  • turistika

  • beh na lyžiach

  • aerobic,...

 

Aktivity pre rozvoj svalovej sily

  • posilňovanie

  • kulturistika

  • kondičné plávanie

  • vysokohorská turistika a pod.

 

Aktivity zamerané na rozvoj koordinačných schopností

  • strečingové cvičenia

  • gymnastika

  • pohybové relaxačné činnosti

  • pohybové hry a zábavy

  • rôzne spoločenské hry

 

Optimálny pomer pohybových aktivít

  • 50% - aeróbne pohybové aktivity

  • 30% - rozvoj svalovej hmoty

  • 20% - koordinačné schopnosti