Sebapoznanie a sebahodnotenie - človek poznáva seba samého pri styku s inými ľuďmi; poznáva ich vlastnosti a porovnáva s nimi vlastné správania, poznáva seba („som dobrý človek, nie som dokonalý...“)


Sebapoznanie je uvedomenie si osobnosti v priebehu svojho prežívania a správania, najmä nedostatkov a kladov. K sebapoznaniu dochádza v priebehu sociálnej interakcie jednotlivca: hodnotením iných ľudí sa človek učí poznávať ľudské vlastnosti a tie potom vyčleňovať a poznávať aj u seba. Poznávanie seba prebieha rozborom, hodnotením vlastného správania, konania, výsledkov činnosti. Osobitný význam majú situácie viacalternatívnej voľby, konflikty a krízové stavy. Sebapoznaniu predchádza proces sebauvedomovania. Sebapoznanie sa začína výrazne utvárať pri vstupe dieťaťa do školy, kedy si často zamieňa želané vlastnosti so skutočnými. Až v puberte sa urýchľuje proces sebapoznania, kedy sa pozornosť obracia na seba samého, najmä v adolescencii, keď sa zintenzívňuje zámerný proces sebaformovania, keď si jednotlivec hľadá miesto v spoločnosti, hodnotí svoje možnosti, robí si životné plány. U mnohých pri sebapoznávaní vznikajú chyby, čo im sťažuje účinnú sebareguláciu a na ich škodu je potom sebapreceňovanie, sebapodceňovanie, ale i nedostatočné poznanie.

Je dobre zamyslieť sa nad svojimi dobrými a zlými vlastnosťami. Školskí a poradenskí psychológovia vypracovali zoznam prejavov dobrého a horšieho správania , dobrých a horších vlastností.

 

Prečítaj si zoznam problémov v správaní a ku každému riadku si uveď číslo , ako sa ťa daný problém týka. Ak nemáš problém, uveď nulu.

 

1 - zriedka

2 - často, každý týždeň

3 - denne, veľmi často


  • Klamanie

  • Záškoláctvo, občas chodím za školu

  • Gamblerstvo a iné závislosti (od počítačov, mobilu, televízie)

  • Poškodzovanie vecí, ničenie lavíc, stien, stromov, parkov a iné

  • Nervozita, impulzivita, nepokoj

  • Drobné krádeže v obchodoch, škole ale aj na verejnosti

  • Smútok, depresia

  • Nesústredenosť, hyperaktivita

  • Zlé výsledky v učení, nedostatočný prospech (prepadnutie)

  • Útek zo školy, z domu, alebo chuť odísť

  • Myšlienky na samovraždu

  • Myšlienky na to, že sa neoplatí žiť a niet prečo žiť

  • Sprejerstvo, grafity – maľovanie po múroch, stenách

  • Plachosť v nadväzovaní vzťahov, kontaktov

  • Strach, úzkosť , fóbie

  • Zajakávanie, prípadne iné chyby pri rozprávaní, červenanie sa

  • Poruchy učenia

  • Hádky so spolužiakmi, rodičmi, vysmievanie sa a ponižovanie slabších, mladších spolužiakov

  • Vyrušovanie v triede, nedisciplinovanosť

  • Nadanie, talent ako problém

  • Môj výzor tváre, tela

  • Iné – napíš čo ťa trápi

 

Istotne však nemáš len problémy v správaní, nejaké nevhodné povahové vlastnosti. Každý človek je aj dobrý, má dobré povahové vlastnosti.

 

 

Úloha

 

Podčiarkni tie prejavy, vlastnosti o ktorých si myslíš, že ich máš, že sa podľa nich správaš.