Vypracovala: Ing. Anna Mattová



 

Mechanizmus fungovania DPH je založený na tom, že DPH štátu sa odvádza postupne, v toľkých intervaloch, v koľkých produkt prešiel fázami spotreby


Uvažujme, že v reťazci obchodných vzťahov sú 4 subjekty:

  • prvovýrobca,

  • spracovateľ,

  • predajca,

  • konečný spotrebiteľ


Prvovýrobca predáva svoje produkty spracovateľovi, spracovateľ predajcovi a predajca konečnému spotrebiteľovi.

Prvovýrobca, spracovateľ a predajca pridávajú hodnotu 100 eur, ktorá zjednodušene pozostáva len zo mzdových nákladov a zisku.

Produkt budú tieto 3 články predávať za cenu s daňou alebo bez dane, čo závisí od toho, či budú vystupovať ako platitelia dane alebo neplatitelia.


 

Variant A

V obchodnom reťazci sú len neplatitelia dane.

matova

 

Pre konečného spotrebiteľa je toto ideálny stav. V cene nie je zahrnutá DPH, pretože produkt predávajú osoby, ktoré nie sú platiteľmi dane /tieto osoby nesmú uplatňovať k cene produktov DPH/.

Pre štátny rozpočet je toto najhoršia situácia, pretože výnos dane je nulový. Štát takejto situácii predchádza tým, že niektoré osoby zo zákona musia byť platiteľmi dane.



Variant B

V obchodnom reťazci sú len platitelia dane.

mattova


Vo variante B je cena produktu o 70 eur vyššia ako vo variante A. Cena bola zvýšená o 70 eur, čo je DPH. Tá bola štátu odvedená postupne v troch sumách 30 + 20 + 20 eur. Tým, že platitelia dane si daň postupe odpočítali, spotrebovaný materiál, tovar, či služba vstupovali do nákladov obstarávacej cene bez dane. DPH vlastne zaplatil spotrebiteľ sám. Tento variant je ideálom pre štátny rozpočet.



Variant C

V obchodnom reťazci sú aj platitelia dane /prvovýroba + predajca/ aj neplatiteľ /spracovateľ/.

mattova


V tomto variante medzi dvoch platiteľov dane vstúpil neplatiteľ dane. Spracovateľ nemá nárok na vrátenie dane na vstupe a preto je nútený zahrňovať daň do nákladov a zvýši tak predajnú cenu bez dane. Predajca kúpi produkt za vyššiu cenu ako vo variante B. Z vyššieho základu dane automaticky vypočíta vyššiu daň a tak aj jeho predajná cena je predražená. Takýto stav stavia predajcu do nepriaznivej situácie, z pohľadu spotrebiteľa sa stáva drahším a aj menej zaujímavým.


Takýto predajca má dve možnosti:

  • buď pristúpi k zníženiu svojej pridanej hodnoty, čo bude znamenať zníženie zisku,

  • nájde si iného dodávateľa, ktorý bude platiteľom DPH.



Variant D

V obchodnom reťazci sú platitelia dane /prvovýrobca + spracovateľ/ a neplatiteľ dane /obchodník/.

mattova

 

Z pohľadu výšky konečnej ceny predávaného produktu je tento reťazec pre spotrebiteľa tiež zaujímavý.



 

Použitá literatúra:

Majcherová, B.: Daňová sústava pre OA, , druhé prepracované vydanie, 2012, ISBN 978-80-10-0881-9