Litografia alebo kameňotlač patrí medzi najznámejšie grafické techniky. Patrí do skupiny tlače z plochy. Vynález a vývoj litografie sa pripisuje Čechovi Alojzovi Senefelderovi (1771-1834). Sám síce nebol výtvarník, no napriek tomu si jeho vynález osvojili mnohí svetoznámi umelci ako Goya, Ingres, a i. Litografia je založená na princípe vzájomného odpudzovania mastnoty a vody. Základným materiálom je litografický kameň alebo kamenná doska s úplne rovným povrchom. Litografický kameň je jemnozrnný vápenec. Ťaží sa v hĺbke 2 až 3 metrov v lomoch v Bavorsku, v Porýní, v okolí Verdunu, v Anglicku a v Severnej Amerike. Pre účely grafické sú najlepšie kamene z Bavorska. Vynikajú čistotou zloženia, rovnomernou tvrdosťou a nie sú také krehké. Litografický kameň sa láme z horizontálnych vápencových vrstiev v blokoch hrubých 5–20 cm. Čím je kameň tmavší, tým je tvrdší a lepší pre litografiu. Z chýb kameňov sú najobávanejšie vápenné škvrny a žily. Takéto kamene pri tlači a tlaku môžu prasknúť. Lomy v Bavorsku dodávajú kamene už hotové v žiadanej hrúbke a výške. Šedé kamene sú však drahšie ako žlté, pretože sú trvanlivejšie. Častým brúsením strácajú litografické kamene počas doby svoju silu, až sa stávajú tenké a vzrastá nebezpečie puknutia v stroji pri tlači. Vráťme sa ale k samotnej litografii. Na litografický kameň sa kreslí litografickou ceruzkou, litografickým tušom a inými materiálmi. Litografický tuš je svojím zložením a chemickým pôsobením na kameň totožný s litografickou kriedou. Prítomnosť mydla v tuši pôsobí ako vaječný žĺtok v olejovej tempere. Mydlo zvyšuje mastnotu tušu, ale robí ho zároveň aj rozpustným vo vode. Táto vlastnosť umožňuje mastný tuš v pevnom skupenstve, vo vode utrieť a ľubovoľne ho riediť vodou. Litografický tuš sa vyrába v tekutom aj tuhom skupenstve. Pre umeleckú litografiu je vhodnejší tuhý tuš, je výdatnejší a možno ho podľa potreby na miske rozotrieť vodou alebo terpentínovou silicou na ľubovoľnú hustotu. Litografická krieda je zmes tuku, vosku, mydla, živice a sadzí. Litografická krieda prichádza do obchodu vo forme tyčiniek. Po pokreslení miest, pokreslené miesta sú určené na otláčanie a priťahujú mastnotu - prijímajú farbu. Miesta, ktoré sa neodtlačia, priťahujú vodu a odpudzujú tlačiarenskú farbu. Na navlhčený litografický kameň sa položí papier a odtláča sa pomocou tlačiarenského lisu.