Vnútorná kompozícia:
- expozícia – úvod, oboznamuje čitateľa s dobou a prostredím, kde sa dej odohráva, s hl. postavami a s prvými náznakmi konfliktu
- zápletka ( kolízia), zauzľovanie deja, je to taká udalosť, ktorá má rozhodujúci vplyv na ďalší priebeh deja, zápletka uvádza dej do pohybu
- vyvrcholenie deja, narastajú konflikty
- peripetia, nečakaný zvrat, dochádza k rozhodujúcej zrážke medzi postavami
- rozuzľovanie, katastrofa
V epických dielach je vždy rozprávač. Typy rozprávača:
- autorský, vševediaci, je to rozprávanie v 3. osobe, v minulom čase, rovnako dokonale podáva každú postavu, jej činy a stav, vie dokonale o všetkom, je to „er forma“, on rozprávanie
- priamy, je to rozprávanie v 1. osobe, „ ich forma“, ja rozprávanie
- personálny rozprávač, podáva situáciu zo zorného uhla niektorej postavy, dokonale podá jednu postavu, z ktorej uhla podáva situáciu, ostatné postavy nie sú až tak dokonale podané, je to rozpr. v 3. os.
- oko kamery – vidí len to, čo dokáže vidieť kamera, nejde dovnútra ( nový román vo Francúzsku)
Je tu pásmo postáv a pásmo rozprávača.
Pásmo postáv tvoria monológ – samostatný prehovor jednej osoby
dialóg – rozhovor dvoch a viacerých osôb
replika – prehovor jednej osoby v rámci dialógu
PRÁCA S LITERÁRNYM TEXTOM
Ukážka č. 1. patrí do vecnej literatúry. Ostatné ukážky do umeleckej literatúry.
Ukážka č. 2. Nevesta hôľ
– naturalistický román, lyrizovaná próza, predstavuje vrchol slovenského naturizmu,
– je tu oslabenie dejovej línie, mieša sa tu reálne s tajomným
– Zuna je postava poloskutočná
– dej sa rozvíja od reálneho k nereálnemu
– Lesník Libor chce odkliať a vyslobodiť horskú krásku Zunu, jeho protivníkom je tajomná postava vlkolaka
– v románe sa striedajú dejové línie s lyrickými opismi prírody, je tu spojenie reálneho a fantastiky
– sú tu rozprávkové a fantastické motívy
jazykový plán: štylisticky príznakové slová: biblizmy: ruky Božie, oltár, požehnanie