Distribučná politika sa zaoberá pohybom produktov od predávajúceho ku kupujúcemu. Jej úlohou je preklenúť čas a priestor medzi nimi.
Podnik rieši pri distribúcií produktu dva hlavné problémy:
-
prevod vlastníctva produktov /je dohodnutý v kúpnej zmluve/,
-
fyzické premiestnenie produktov.
Spravidla sa tieto obidva problémy riešia spoločne.
Základné činnosti fyzickej distribúcie:
-
doprava
-
vybavovanie objednávok
-
skladovanie produktov
-
stanovenie výšky zásob
Hlavné úlohy distribučnej politiky sú:
-
výber spôsobov a ciest na premiestnenie produktov,
-
plánovanie, organizovanie a kontrola prepravných a skladovacích výkonov,
-
zabezpečenie optimálneho spôsobu predaja produktov.
Distribučná cesta je formou organizácie pohybu produktov od výrobcu k spotrebiteľovi. Je to spôsob, ako sa dostanú produkty od výrobcu k zákazníkom. Tvoria ju organizácie, ktoré zabezpečujú premiestnenie produktov.
Distribučná cesta sa skladá z dvoch etáp:
-
expedičnej etapy – zahŕňa všetky činnosti potrebné na expedíciu produktov až do ich prevzatia dopravcom,
-
prepravnej etapy – začína prevzatím produktov na prepravu a končí ich dodaním na určené miesto.
Distribučná cesta rieši tieto základné stránky:
-
fyzickú stránku – ide o fyzické premiestnenie tovaru,
-
právnu stránku – ide o prevod vlastníctva k tovaru,
-
finančnú stránku – zahŕňa platby za tovar,
-
komunikačnú stránku – poskytuje informácie o tovare.
Distribučné cesty môžu byť:
-
priame
-
nepriame
Priama distribučná cesta
Pri priamej distribučnej ceste – priamom odbyte podnik nepoužíva žiadneho sprostredkovateľa. Zákazník dostáva produkty priamo od výrobcu. Priama odbytová cesta je výhodná pre kusové výrobky, zariadenia a výrobky investičného charakteru, výrobky sériovej a hromadnej výroby, ktoré sa dodávajú vo väčších množstvách malému počtu odberateľov a podobne.
Priamy predaj sa môže uskutočňovať rôznymi formami. Podniky môžu zriaďovať vlastné predajne, zamestnávať obchodných zástupcov, predávať na veľtrhoch a výstavách či zriadiť si vlastný zásielkový obchod a podobne.
Nepriama distribučná cesta
Pri nepriamej distribučnej ceste – nepriamom odbyte vstupujú medzi výrobcu a zákazníka sprostredkovatelia, najčastejšie veľkoobchodníci a maloobchodníci. Zákazník nedostane výrobky priamo od výrobcu, ale od sprostredkovateľskej organizácie /veľkoobchod, maloobchod/.
Veľkoobchodné podniky sú také obchodné podniky, ktoré odoberajú tovar od výrobných podnikov vo veľkých množstvách a tento potom v menších množstvách predávajú maloobchodným podnikom.
Maloobchodné podniky sú obchodné podniky, ktoré predávajú tovar konečným spotrebiteľom.
Nepriamou distribučnou cestou je výhodné dodávať napríklad výrobky sériovej a hromadnej výroby, ktoré sú vhodné na skladovanie vo väčších množstvách a určené pre väčší počet odberateľov, rozmiestnených do mnohých oblastí. Nepriama distribučná cesta je vhodná pre výrobky vyrábané v mnohých druhoch, ktoré je potrebné kompletizovať s inými výrobkami. Je vhodná aj pre štandardné výrobky a nie je potrebná odborná služba a technické pomoc výrobcu.
Distribučné orgány
Distribučné orgány sú osoby alebo organizácie, ktoré vykonávajú premiestňovanie produktov.
Rozlišuje dve skupiny distribučných orgánov:
-
tradičné distribučné orgány – pri priamom predaji /veľtrhy, predajcovia, predajné automaty, obchodní zástupcovia.../ a pri nepriamom predaji /veľkoobchod, maloobchod/,
-
nové distribučné orgány – priamy marketing, direct mail, teleschopping, elektronický obchod a podobne.
Zopakujte si:
1. Čím sa zaoberá distribučná politika podniku a čo je jej úlohou?2. Vymenujte základné činnosti fyzickej distribúcie.
3. Definujte pojem distribučná cesta.
4. Popíšte, z akých etáp sa skladá distribučná cesta.
5. Vysvetlite rozdiel medzi priamou a nepriamou distribučnou cestou
6. Definujte pojem distribučné orgány.
Použitá literatúra:
1. Orbánová, D., Velichová, Ľ.,: Podniková ekonomika pre 3.ročník študijného odboru obchodná akadémia, SPN, prvé vydanie, 2009, ISBN 978-80-10-01633-42. Jakubeková, M., Kúrňavová, S., Hartmannová, E.,: Ekonomika pre študijné odbory výrobného a nevýrobného zamerania, SPN, prvé vydanie, 2004, ISBN 80-10-00363-8
3. Ing. Mokos ml., O.,: Ekonomika pre 2.ročník študijného odboru technické a informatické služby, Expol Pedagogika, prvé vydanie, 2009, ISBN 978-80-8091-164-5