1913 -1960
- je protipólom Sartra
- francúzsky existencionalizmus
- jeho svet je pre.iarený slnkom, presiaknutý morskými plá.ami, je svetlý a otvorený a je to
svet veľkých priestranstiev
- narodil sa vo francúzskej rodine v Al.írsku
- privyrábal si ako predavač, meteorológ
- od roku 1938 .il vo Francúzsku
- zúčastnil sa odboja a zahynul pri autohavárii
- písal prózu, filozofické eseje a dramatickú tvorbu a o absurdite sa vyjadril:
.Absurdita má zmysel len vtedy, pokiaľ sa s ňou nezmierime..
filozofické eseje:
Mýtus o Sizyfovi
- uva.uje o základných otázkach bytia a priznáva, .e konanie človeka mô.e mať aj zmysel
- Sizyfos - tlačil kameň do kopca, v.dy spadol naspäť
- Sizyfos si jasne uvedomoval zbytočnosť svojho úsilia, no zotrvával v tejto činnosti, čím
absurditu prekonal, a tak sa uňho dostavilo .ťastie
románová tvorba:
Cudzinec - román
- kompozícia pripomína novelu, nie je tu veľa epizód
- skladá sa z dvoch častí:
1. časť:
- oznámenie o smrti matky dostáva hlavný hrdina - bol na pohrebe
- deň po pohrebe strávi s milenkou
- nasleduje ka.dodenný .ivot
- sobota na plá.i → nedeľa a plá. → objavujú sa Arabi
- končí zabitím Araba
2. časť:
- zatknutie a vypočúvanie, pridelenie advokáta → sudca → náv.teva milenky → súd →
trest smrti zoťatím hlavy
- hlavná postava: Meursault (Mörso), je to mladý mu. - úradník
- v.etko je mu ľahostajné (pový.enie, práca v Parí.i, smrť matky, milenka Mária, priateľ
Raymond aj sused Salamón)
- jeho priateľ Raymond sa pobije s Arabom - poraní mu rameno na plá.i
- Meursault na plá.i spozná Araba. ktorý poranil Raymonda
.otupený slnkom zbadá u Araba nô. a bez príčiny .tyrikrát vystrelí na araba..
- končí vo väzení
- smrti sa nebojí, lebo:
.Je mu jedno, či teraz alebo o 20 rokov.
- záver: je tu znak existencionalizmu
- v smrti vidí úplne oslobodenie
- v hraničnej situácii nastáva oslobodenie (smrť)
- pred popravou odmieta kňaza s týmito slovami: .Ka.dý človek je odsúdený na smrť.
- jazyk: krátke jednoduché vety, ktoré niekedy preru.uje
Mor - román
- urobený ako fiktívna kronika
- dej sa odohráva v Al.írsku . v mestečku Oran
- rozprávač rozpráva formou kroniky, v tej sú citáty jedného z hlavných hrdinov Jeona Taroa
- a. v závere sa dozvedáme, .e kronikárom celého príbehu bol lekár Bernard Reinex (Riö),
ktorý v.ak písal toto dielo o sebe ako o inej osobe
- v meste Oran panuje pohoda, z ničoho nič sa rozmno.ia potkany
- potkany = fa.izmus, tyrania, anarchia, vojnová hrôza, úpadok morálky, ľudstva,
= varujúci symbol, symbolizujú niečo zlé
- nikto nevie odkiaľ pri.li
- .íria infekciu - mor
- mesto sa musí uzatvoriť . veľká panika
- nezaberá sérum z Francúzska
- nasleduje výroba vlastného séra, ktoré zaberie
- potkany odídu, v meste sa v.etci radujú, len lekár sa nete.í
- necíti .iadnu úľavu, cíti obrovskú prázdnotu v du.i, lebo si myslí, .e za mor sú zodpovední
v.etci, preto.e ka.dý klame, je py.ný a nenávidí druhých
- dôle.ité sú filozofické a psychologické úvahy ľudí, ktorí toto ne.ťastie pre.ili
.Pochopil so, .e v.etko ľudské ne.ťastie pochádza z toho, .e ľudia nevedia hovoriť medzi sebou
jasnou rečou..
.Keď nemô.em nič zmeniť na absurdnosti tohto sveta, mô.em sa pokúsiť zmeniť aspoň niečo
v sebe.
dráma
Caligula . divadelná hra
- vychádza z rímskych dejín
- Caligula (rímsky cisár) predstavuje neobmedzenú moc, ľudské zlo
- = či.mička (zachránila mu .ivot pri páde z koňa)
- na trón sa dostal pomocou intríg, zavra.dí brata, stáva sa neobmedziteľným vládcom
- zomiera mu .ena, nevie sa zmieriť s jej smrťou, po jej smrti pova.uje zlo za dominantné,
vyu.íva moc a. do krajností
- chce zvrátiť poriadok rozumu a jeho moc sa stáva nekontrolovateľnou
- vra.dí, bez dôvodu obviňuje patricijov a ich majetok zabavuje vo svoj prospech
- zrieka sa priateľskej lásky, stáva sa z neho samotár
- hlása pravdu, ktorú mu nikto nemô.e vyvrátiť
- jediný, kto sa mu stavia a odpor, je priateľ Charea (filozof)
.Neobmedzená moc popiera človeka a svet..
.Tyran je slepá du.a, ktorá obetuje národy svojím my.lienkam a svojej cti.iadostivosti.